Odrastanje uz suvremene tehnologije stvarnost je današnje djece i mladih, a samim time i izvor brojnih izazova za odrasle.
Trebamo li biti zabrinuti zbog utjecaja ekrana na dječji razvoj? Kako voditi dijete kroz svijet pun novih izazova? - neka su od pitanja na koja ćemo dati odgovor u ovom članku.
Kada je vrijeme za prve ekrane?
U prvim godinama života, tek se počinju razvijati bebina osjetila i dijelovi mozga koji su zaduženi za razumijevanje onoga djeca vide. Gledanje u ekrane, za tako malu djecu predstavlja samo niz slika bez smisla koje oni ne mogu povezati u cjelinu i vidjeti vezu sadržaja koji im se prikazuje iz stvarnog života. Bez obzira na to, ekrani su im privlačni zbog šarenila, boja i brze izmjene slika koja se događa zbog toga da bi im pažnja bila održana.
Neuroznanstvenici posebno su zabrinuti zbog načina na koji dječji mozak reagirana izloženost ekranima. Primjećuje se da dinamičnost sadržaja preko ekrana djeluje preplavljujuće na djetetov senzorni sustav i iscrpljuje ga, a dijete postaje pasivni primatelj sadržaja.
Razna udruženja pedijatara i liječnika daju nam preporuke za korištenje ekrana u ranoj dobi te se većina slaže sa slijedećim:
Važno je za istaknuti kako nije „šteta“ samo u sadržaju kojemu su mala djeca izložena, već je šteta i u „odsustvu“ svih podražaja kojima bi djeca trebala biti izložena u vremenu koje provode pasivno sjedeći ispred ekrana. Bitno za razumjeti da za razvoj mozga je nužna raznolika stimulacija poput igre, kretanja, boravka na svježem zraku i iskušavanje novoga.
Više vremena uz ekrane može značiti:
- manje vremena provedenog u interakciji s roditeljima i vršnjacima, s kojima se gradi blizak odnos, komunicira, uči prepoznavati svoje i tuđe potrebe
- manje uzajamnih razgovora koji su osnova za razvoj jezika i govora
- manje vremena provedenog u čitanju i drugim aktivnostima važnih za razvoj jezika i vještina potrebnih za kasnije usvajanje čitanja i pisanja
- manje vremena provedenog u igri koja uključuje tjelesnu aktivnosti te omogućuje razvoj grube motorike
- manje vremena provedenog u prirodi
Važno je da dijete u svoje slobodne vrijeme bude izloženo razvojno poticajnim aktivnostima.
Moguće posljedice prekomjernog izlaganja djece ekranima?
- Usporavanje razvoja govora i jezika
- Poteškoće usvajanja socijalnih vještina zbog jednosmjerne komunikacije s ekranima
- Nemogućnost fokusiranja na jednu aktivnost – otežana i kratkotrajna pažnja
- Usporavanje razvoja kognitivnih funkcija mozga – mišljenje i pamćenje
- Narušavanje kvalitete sna jer se ometa lučenje “hormona spavanja” – melatonina i istovremeno izazivanje frustracija kod djeteta
- Dugotrajno gledanje uz sjedenje – preduvjet za nastanak pretilosti
- Povećanje napetosti i frustracije ili pak pojava agresivnog ponašanja kod djece
Tijekom gledanja ekrana, događa se jednosmjerna komunikacija. Na taj način dijete ne dobiva povratne informacije o onome što u tom trenutku radi i ne može razvijati vlastiti sustav komunikacije. S druge strane, u interakciji s odraslom osobom ili vršnjakom dijete uči kako surađivati, dijeliti emocije, razvoja empatiju i druge vještine.
KAKO POSTAVITI GRANICE ZA DOBROBIT DJETETOVA RAZVOJA?
1. Preuzmite odgovornost - učinite ekrane nedostupnima
Dijete nije u mogućnosti kontrolirati želju za ekranima, zato im je potrebno vodstvo odraslih koji će voditi brigu o tome kada, što i koliko dugo dijete gleda. Roditelji su ti koji imaju odgovornost i koji moraju donijeti pravila vezana za korištenje ekrana u obiteljskom domu. Dijete će u većoj mjeri posezati za ekranima ako su mu one nadohvat ruke i u njihovom vidokrugu. Zbog toga pospremite tablete i mobitele izvan vidokruga djeteta. Ne stavljajte televizor, mobitel ili drugi oblik ekrana u dječju sobu. Ugasite televizor kada ga nitko ne gleda.
2. Uključite djecu u kućanske poslove
Uključite djecu u svakodnevne kućanske poslove sukladno njegovim mogućnostima poput pospremanja igračaka, oblačenja, pripremanja stola za obrok, pomoć oko pripreme hrane kako bi dijete bilo u mogućnosti razvijati samostalnost i odgovornost.
3. Provodite vrijeme s djetetom na otvorenom
Kroz igru na otvorenom, dijete će dobivati informacije putem svih osjetila –vida, sluha, dodira, mirisa i okusa kroz doticaj s različitim površinama, igrom različitim igračkama koje prebacuje iz ruke u ruku, lupkanja igračaka o površinu, osjećaja teksture i težine. Na taj način djeca razvijaju motoriku i komuniciraju kroz igru.
4. Izbjegavajte hranjenje uz ekrane i ekrane prije spavanja
Smislite aktivnosti prije spavanja koja će predstavljati rutinu za dijete, primjerice umirujuće pjesmice, čitanje priče, šalica toplog čaja ili mlijeka. Okružite dijete ljubavlju i pažnjom, čitajte mu priče prije spavanja i razgovarajte o pročitanom.
5. Omogućite kreativne aktivnosti
Dijete koje je zaokupljeno zanimljivim materijalima, neće imati potrebu gledati u ekrane. S djetetom izradite domaći plastelin, ponudite mu vodene boje, kocke, različite materijale kao što su kamenčiće, štapiće, kuglice, daščice, kojima će razvijati kreativnost. Djeci rane i predškolske dobi važna je je slobodna, nestrukturirana i spontana igra za pravilan razvoj.
6. Potrudite se i sami biti manje koristiti televizor, mobitel i internet – vi ste djetetov model ponašanja!
U prilogu Vam stavljamo smjernice Centra za sigurniji internet kao i one koje smo mi izradili.
Literatura:
Buljan Flander, G. i suradnici (2021). Znanost i umjetnost odgoja. Bestovje: Geromar.
Centar za sigurniji internet: Siguran početak nove školske godine: smjernice za stručnjake i roditelje.
Kolucki, B. i Lemish, D. (2013). Kako komunicirati s djecom – Načela i prakse za podršku, nadahnuće, poticaj, obrazovanje i iscjeljenje. Fond Ujedinjenih naroda za djecu, Ured za Hrvatsku.
Prvo nacionalno istraživanje o predškolskoj djeci pred malim ekranima | Poliklinika za zaštitu djece i mladih grada Zagreba (poliklinika-djeca.hr)